Menu menu close
Ons bureau

Beleidsonderzoek , evaluatie en advies

Zunderdorp Beleidsadvies & Management voert regelmatig onderzoek uit in opdracht van gemeenten, de rijksoverheid, instellingen en brancheorganisaties. Dit betreft zowel kwantitatief (bijvoorbeeld benchmarks) als kwalitatief onderzoek. Onze medewerkers hebben allen een achtergrond in de sociale wetenschappen en hebben ruime kennis van en ervaring met het toepassen van sociaalwetenschappelijke onderzoeksvaardigheden. Ons bureau onderscheidt zich daarbij van andere bureaus door de kunst om onderzoeksresultaten te vertalen naar praktisch toepasbaar advies. Opdrachtgevers willen met de uitkomsten van het onderzoek de volgende stap kunnen zetten. Met onze unieke ervaring in de coördinatie van verschillende netwerken weten we uitkomsten van onderzoek zo te formuleren dat de opdrachtgevers opnieuw koers kunnen kiezen en vervolgacties voor zich spreken.

Eén van onze expertises is het toepassen van de eindgebruikersaanpak volgens de principes van Design Thinking. Lees hieronder meer over deze aanpak:

Eindgebruikersaanpak

Inmiddels zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Hele hordes kinderen (en volwassenen) die, turend op het schermpje van hun smartphone het land doorkruisen met maar één doel: zoveel mogelijk Pokémon vangen. Zo krijgt de app voor elkaar wat beleidsmakers en sportambassadeurs al jaren najagen. Kinderen die normaal achter hun computer zitten, komen ineens in beweging.

Wat verklaart toch het gigantische succes van de app? Het antwoord op die vraag is simpel: de app sluit naadloos aan bij de behoeftes van haar eindgebruiker. “Pokémon Go is gemaakt om je te laten bewegen, waarbij de Pokémon eigenlijk het belonend snoepje is. Zonder dat je je een mislukkeling voelt.” (John Hanke, het brein achter Pokémon Go).

Design thinking

Overheden streven natuurlijk ook naar een aanpak die aansluit bij de behoeftes en beleefwereld van inwoners. Het publieke domein kan (en wil) daarbij nog veel leren. Design Thinking is ontstaan vanuit die behoefte. De methode is ontwikkeld door Stanford University en verspreidt zich snel.

Bij Design Thinking staat de eindgebruiker centraal. De eindgebruiker en zijn behoeften zijn het vertrekpunt en de eindgebruiker blijft het hele proces betrokken. Dit levert tastbare, gedragen en goede resultaten op.

Design Thinking in een aantal stappen

Bij Design Thinking doen we meer dan alleen vragen wat de eindgebruiker nodig heeft. Want zoals Henri Ford al zei “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” We leven ons in en betrekken de doelgroep intensief bij het proces van bedenken, ontwikkelen en testen van ideeën en beleid.

Bureau Zunderdorp heeft ervaring met het uitvoeren van onderzoek volgens de principes van Design Thinking. Recentelijk onderzochten we voor een Nederlandse provincie hoe de provincie leefbaarder en aantrekkelijker kon worden voor Mbo-studenten. We gingen met de jongeren in gesprek en bouwden voort op hun behoeften. Dit leverde inzichten op die zonder Design Thinking nooit aan het licht waren gekomen.

Snel resultaat?

Design Thinking is een intensieve onderzoeksmethode. Daar is niet altijd tijd voor. Daarom biedt Zunderdorp, naast het gehele traject, ook korte Design-sessies aan. Bijvoorbeeld van één of twee dagdelen.

Tijdens de korte Design-sessie doorlopen we de eerste vier stappen van Design Thinking in sneltreinvaart. De eindgebruiker kan uitgenodigd worden, naast andere belangrijke stakeholders. Het probleem wordt ingekaderd en we denken na over innovatieve oplossingen. De korte Design-sessie levert ideeën en inspiratie waar je écht iets mee kan.

Meer weten?

Benieuwd wat Design Thinking kan betekenen voor jouw gemeente of organisatie? Neem dan contact met ons op via bureau@zunderdorp.nl.

Kijktip:

https://www.youtube.com/watch?v=0V5BwTrQOCs&t=1s